sommaren slut

Tyskland med tält och kaftan:
Vi tog oss ned till Rügen efter fyra timmar på tråkig tysk färja. Där började vi leta camping och blev gång på gång hänvisade till Jugend Zeltplats i Prora. Vi förstod ingenting, ungdomscamping, jag menar vi är ju vuxna. Vi trodde givetvis att det berodde på att vi såg så unga och fräscha ut men så var tyvärr inte fallet. Det var visade sig att det var fullt på alla andra campingplatser.
Jugend Zeltplats visade sig vara ett litet guldkorn. Vid kilometerlånga ruckel kvar från kriget inhängnat med taggtråd korkade vi upp grumlig champagne vi köpt på färjan. Vi reste svenska flaggan och satte upp tält och partytält på en stenig gräsplätt medan vi försökte få fyr på den värdelösa kolen vi köpt på netto. Regnet öste ner. Vi tände våra gravljus vi köpt på Jula och åt stenhårt kött med dessertost. Kvällen var ljuvlig.
När vi suttit på de tjugo cm breda och otroligt bekväma stolarna i några timmar kom en arg tysk genom mörkret. Han dök upp från ingenstans och vi hade inte hunnit förbereda oss det minsta på hans ankomst. Han gormade något om att vi skulle flytta vår bil till en parkeringsplats två kilometer längre bort. Eftersom jag är expert på tyska frågade jag lite försynt om han pratade engelska. Han blev eldröd i ansiktet och skrek på tyska: Det här är tyskland, här pratar vi tyska! Jag gav honom deutsche/schwedishe lexikon och såg på honom med mina hundögon och sa: Nichts driven, wine trinken...
Efter mycket om och men fick vi i alla fall honom själv att köra bort vår bil. Hans eldröda färg blev allt djupare när Elin kastade sig framför motorhuven och viftade med svenska flaggan precis när han skulle köra iväg.

Vi vaknade nästa dag till strålande sol och gick femtio meter ner till stranden. När vi legat där en stund och stranden fyllts på med människor upptäckte vi att vi var dom enda med badkläder. Alla andra tyckte visst om att sola utan. En gubbe två meter från oss fick för sig att hamra upp ett solskydd naken medan hans kompis sprang omkring och kastade pinne med sin hund vid strandkanten.
Skönt att hunden aldrig tog fel pinne.
Droppen var när de satte sig på huk och började grilla korv tillsammans.
M gick i vattnet och tog ett svalkande dopp. När han var på väg upp ur vattnet fick en naken tysk kvinna syn på en snäcka. Hon böjde sig ner precis framför M som blev kritvit och började hyperventilera. Han kastade sig tillbaka ner i vattnet och höll på att drunkna.
När han kom upp stammade han: Jaaag såååg ääända upp till svaaalget..

Nästa dag fick vi för oss att hyra cyklar och ta en liten nätt cykeltur på en och en halv mil enkel väg i trettio graders värme. Det var en fantastisk idé med tanke på vår tidigare motionsvana.
Dit gick det förvånandsvärt bra men väl inne i stan blev det diverse mat och dryck. Vi fick även för oss att vi skulle handla vilket resulterade i att jag fick cykla hem med tio flaskor i väskan och två säckar is på pakethållaren. Vi tog paus några gånger men vi var tvungna att trampa på så inte maten skulle bli dålig, drickan för varm och isen smälta. När vi kom fram till tälten slängde vi cyklarna och kastade oss på gräset. Låg där en bra stund och rörde inte en fena. Skönt att vi kunde behålla cyklarna så vi kunde hjula bort till toan som låg tvåhundra meter bort.
Ingen kunde sitta på hela kvällen och alla gick med lite lätt böjda ben.