böcker

Är det inte helt fantastiskt med böcker?
Speciellt lite äldre böcker. Lite slitna böcker. Böcker med historia. Lång historia.
Tänk ett riktigt gammalt bibliotek. Ett gammalt bibliotek som innehåller dammiga lite sönderrivna böcker där sidorna blivit vända hudratals gånger. Ett bibliotek som innehåller böcker fulla med noteringar, understrykningar och hundöron. Böcker som innehåller kvarglömda lappar och glittriga små bokmärken. Böcker där man kanske kan hitta ett personligt brev skrivet för länge länge sedan. 
Ett gammalt bibliotek som innehåller böcker som haft stor betydelse för människor.
Böcker som fått många att försvinna bort.
Att drömma och reflektera. Att drömma sig bort, långt bort och glömma vardagen.
Den tråkiga vardagen.

Jag ska ha ett riktigt bibliotek. Ett bibliotek med sammetssoffa, kuddhörna och murriga tapeter. Det ska innehålla böcker från golv till tak med en stege som man kan skjuta fram och tillbaka. Precis så som det är på film. Man ska kunna hitta alla klassiska böcker i mitt bibliotek. Vilken som helst.
Mitt bibliotek ska inte innehålla någon struktur. Ingen bokstavsordning.
Det gör det hela betydligt mer spännande och intressant.
Första bästa bok ska vara en fantastisk bok.
Vem som än letar.




Någonstans måste man börja.
En början är alltid en början.
Vem har sagt att målet måste vara nära.

Kommentarer
Postat av: Sofie

Härligt med böcker, tror jag ska ta en av dina någon gång... Den röda där i mitten verkar bra! Kan jag få låna den. Eller kanske den gula med den gröna etiketten...



"Första bästa bok ska vara en fantastisk bok."

2009-03-04 @ 22:06:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0