hink

Earth Hour.
Den 28 mars 2009 klockan 20.30-21.30 släcker miljontals människor ljuset i en manifestation för klimatet. Världen förenas i en enkel handling - att släcka ljuset under 1 timme.
Alla medvetna svenskar kommer givetvis att delta.
28e mars. En lördag. Undra om det är Melodifestivalen då eller något annat otroligt viktigt jippo som ej får missas. Ser fram emot hur alla ska sitta i mörker med tända stearinljus och tänka på sina medmänniskor. Nu har vi nedräkning till Earth Hour. Tre veckor kvar.

Har kommit ifrån mina välgörenhetskampanjer lite. Haft två månader av total slapphet.
Dags att dra igång nya projekt. Nu t.ex. så har Svenska Kyrkan en insamling så här i fastetider:
"Rent vatten är en mänsklig rättighet. Ändå dör ett barn var 15e sekund av brist på rent vatten.
Du kan göra något åt det!"
Jag har bidragit. Lite bara. Jag kan egentligen göra mer men jag har så många I-landsproblem och lever i total lyxfälla. Illa, illa är det. Men jag citerar mig själv: "det lilla blir det stora"
I det stora hela i alla fall.
Man kan starta privata insamlingar där man ska fylla tio-litershinkar med pengar. Jag vill. Jag vill, men det skulle se otroligt tomt ut i min hink. Kanske ligga några små ensamma sedlar längst ned i botten. Totalt eko i hinken.
Jag startade en kampanj på läkare utan gränser i höstas. Försökte engagera alla mina vänner och skickade ut 75 mail. När 6 veckor hade gått var jag fortfarande den enda som hade donerat ynka 50 kronor.
50 kronor som inte har någon som helst betydelse för oss.
50 kronor som kunde haft otroligt stor betydelse för någon annan.
Som sagt, "det lilla blir det stora"

För alla vänliga själar som läser detta så är sidan:
http://www.svenskakyrkan.se/vatten/

Glöm aldrig: Du blir inte fattig av att ge.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0