wabi sabi

Wabi Sabi - Den ödmjuka inredningsfilosofin. Oberoendet av materiella ting.
Fick en artikel av min kära syster som handlade om det. Det är nämligen hennes livsfilosofi och troligtvis en hint till mig. Hon får nämligen total andnöd när hon är här hemma på grund av alldeles för mycket pynt, kuddar, böcker och prylar.
"Wabi Sabi är inredningsfilosofin som väljer bort det materiella och istället väljer att relatera till naturen och verkligheten." Snäckor, sand, stenar och löv. Snäckor, sand, stenar och löv. Grus.
 
Ingenting varar, ingenting är färdigt, ingenting är perfekt...
Allt förändras, allt är perfekt precis så som det är just nu..


"Ska inte förväxlas med den mer röriga bohemska stilen där alla ytor i hemmet ska fyllas med diverse kuriosa." Bohem. Jag. Självklart. Känner mig träffad. Hårt. Mitt i prick.
Kanske har jag alldeles för mycket saker. Kanske stör dom mitt inre lugn, kanske inte.
Att ha det rörigt och att ha en massa överflödiga prylar drar tydligen ner energin.
Om jag ska följa Wabi Sabi så ska mitt hem enbart bestå av saker som jag använder, uppskattar, älskar och som är av betydelse för mig. Men, tänker jag efter så har jag här i mitt bohemska hem även mycket saker som är av stor betydelse.
Speciellt saker från förr. Saker från mitt tidigare liv.
Ett gammalt a-4 blad, gulnat och lite lätt skrynkligt där jag en gång i tiden skrivit en låttext.
Gamla skrivböcker från skolan, speciellt dom som heter "fri skrivning".
Teckningar och uppsatser.
Fotoalbum och gamla skolkataloger.
Böcker. Mycket böcker. Tyvärr många olästa böcker.
Mina gamla sång-, piano- och cellonoter.
Brev. Mängder med handskrivna brev.
Listan blir lång. Troligtvis alldeles för lång. För lång alldeles för lätt.

Tänker jag efter ytterligare så finns det visserligen lika mycket saker som inte har någon som helst betydelse för mig. Döda ting. Men lite pynt måste man få ha. Det skulle se tomt ut om jag bara hade gamla skrivböcker och noter på fönsterbrädorna. Eller är det så det ska vara kanske.
Böcker och noter. Snäckor, sand, stenar och löv..
Vet inte om Wabi Sabi är min nya livsstil. Antagligen inte. Det är tur att man är olika.


Kommentarer
Postat av: sis

hmmm, det där med stenar och löv i skålar känner känner jag nog inte heller så starkt för...



Men rensa rensa rensa det är min nya livsstil... undra om det har med den nya bäbisen att göra..

2009-03-24 @ 09:25:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0