quen

M ska beställa en ny mobil till mig.
Han säger att jag ska få den i födelsedagspresent.
Jag har påpekat att jag fyller år i maj.
Det spelar tydligen ingen roll.

Brådskan kommer av att han själv känner att han behöver en ny mobil, han påstår att hans liv inte längre kan fortskrida utan en I-Phone och dess fantastiska finesser. Speciellt finessen då displayen visar ett ölgas som man genom att man tippar lite på telefonen kan "dricka upp". Fantastiskt vad tekniken kan göra!
Det är tydligen inte heller telefonen i sig som är viktig utan framför allt kalenderfunktionen. Va?! Hittills har han aldrig skrivit upp något på något annat än små postitlappar och gamla kvitton som finns till hands i närmaste ficka.

M har försiktigt introducerat en idé om att hushållet nog max ska ha en I-Phone och eftersom han behöver kalenderfunktionen dunderar han över om inte det bästa vore om jag kan tänka mig en kinesisk kopia kallad Ti-Phone. Han påstår att den är minst lika bra som iphone och tillverkas enligt ryktet på samma fabrik i asien någonstans till och med.. tyvärr har den inte samma kalenderfunktion vilket gör att det är bättre att jag får den än han.. Han har inte helt övertygat mig om Ti-Phonens fördelar kan jag säga..
Fortsättning följer..

M har förutom detta med mobilabstinensen fått storhetsvansinne och köpt ett nytt högtalarsystem på Media Markt. Jag är skeptisk som vanligt och har försiktigt påpekat att vi fortfarande har en turkos glödlampa med målarfärgstänk i taket i badrummet. Dessutom har den sladdar som hänger lite för nära duschen för att det ska vara tillåtet. M svarar glatt med att det är därför vi har jordfelsbrytare samtidigt som han med entusiasm diggar med i "Balladen om Olsson".

Vårt Tanzaniaäventyr är utbytt mot Middle East. M säger att jag därför måste läsa Exodus minst en gång samt gå på bokrean och leta efter böcker om sexdagarskriget. Han har erbjudit sig att hålla mindre förhör och dela med sig av sina hebreiskakunskaper.

Lektion ett:

Quen - uttalas kään. Det betyder tydligen något i stil med: Hej! Hej på dig! Allt väl? Visst, allt bra med mig. Själv? Bra. Okej fint vi hörs. Ok ha det bra! Japp du också!...

Det trodde jag inte. Jag menar att jag skulle lära mig att hålla en hel konveration på första lektionen!!

Kään!!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0